Marketing is een belangrijk onderdeel van ieders bedrijfsvoering. Een belangrijk onderdeel van marketing is klantrelatiebeheer waarvoor vaak CRM-software wordt gebruikt. Hier gaan wij dieper op in, omdat steeds vaker hierbij ‘marketing automation’ wordt ingezet, een ondersteunende methode die meer aandacht verdient. We gaan eerst doornemen wat CRM-software is voordat we marketing automation uitlichten. Wat is CRM-software?CRM staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In de kern bestaat CRM uit twee kanten:
Een CRM-softwaresysteem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het softwaresysteem functioneert als centrale database. Hierin worden alle klantgegevens en informatie beheerd. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten. Marketing automation gekoppeld met CRMIn verband met CRM-software wordt ook vaak marketing automation genoemd genoemd. Het is een term waarachter tal van voordelen schuilen voor bedrijven. Hieronder willen we de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader bekijken en laten zien waar bedrijven tijd en geld kunnen besparen door gebruik te maken van een geschikt systeem. Marketing automation beschrijft een softwareondersteunde methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren. Oftewel, dit is een gebied dat verschillende activiteiten en processen in marketing en verkoop omvat. Het gaat in essentie om het verrijken van gebruikersprofielen met informatie op basis van het gedrag van de gebruikers of klanten om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Het is ook bedoeld om het aantal leads te vergroten. Individualiteit en efficiëntieEen persoonlijke klantbenadering ontwikkelt zich steeds meer tot een beslissend concurrentievoordeel. Bedrijven moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Hoe groter het klantenbestand, hoe onrealistischer deze onderneming wordt zonder softwareondersteuning. CRM-software met marketing automationMarketing automation zelf begint vanaf het moment dat het bedrijf het voortouw neemt; dus een potentiële nieuwe klant; ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een klantprofiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen stamgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het profiel vervolgens verrijkt met data. Hoe werkt marketingautomatisering?Veel marketingautomatiseringsoplossingen combineren functies uit verschillende gebieden. Allereerst spelen functies die traditioneel op het gebied van customer relationship management (CRM) vallen een rol. Bovendien combineren dergelijke toepassingen meestal functies uit e-mailmarketing, webanalyse, advertenties op sociale media en retargeting. Vaak is er ook aandacht voor zogenaamde lead nurturing. Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en versterken van relaties met prospects in elke fase van de verkooptrechter. Functionaliteiten van marketing automationCRM-software voor marketing kan onder meer de volgende functionele gebieden bestrijken:
Afhankelijk van de organisatie moeten deze functies afzonderlijk worden samengesteld. Zo is softwareondersteuning voor social media campagnes alleen nodig als het bedrijf ook een social media strategie heeft. Aan de andere kant kan marketingautomatisering gunstig zijn voor een breed scala aan bedrijven. Een blik op een CRM-leverancierDe zoektocht naar de juiste software is niet gemakkelijk in een grote markt met veel softwaresystemen en leveranciers die allemaal van elkaar verschillen. Daarom willen wij er één uitlichten. Dat is Zoho CRM van Mobile XL. Met de Zoho CRM-oplossing gaat de lead- en klantendata u helpen uw omzet te verhogen, tijd van uw verkoopteam te besparen en alle kosten te verlagen. |