In onze digitale wereld is het belangrijk dat je als ondernemer online vindbaar bent. Voor succes is het daarnaast belangrijk dat jouw app of website nauw aansluit bij de klantverwachting en behoefte. UX design speelt daarop in. Veranderend klantencontactWe leven in een tijd waarin je, als je wilt, het klokje rond digitaal verbonden bent met de rest van de wereld. Via e-mail, social media, smartphones en apps hoef je niets te missen en is praktisch alles binnen handbereik. Ben je als ondernemer online goed zichtbaar, dan was je doelgroep was nog nooit zo dichtbij. Daar kun je jouw voordeel mee doen. Anderzijds ben je in de snelle, digitale wereld je klant ook zo weer kwijt als jouw online omgeving hapert of niet aansluit bij een verwachting. En daar komt UX design om de hoek kijken. Waar staat UX design voor?Als afkorting staat UX voor User Experience. Bij een UX strategie en een UX design gaat het dus om de gebruikerservaring. De ervaring van jouw klant met jouw website, webwinkel of applicatie bijvoorbeeld. Met een goed UX design geef je een boost aan deze ervaring. Deze positieve ervaring met jouw product of dienst resulteert vervolgens vaak in een hogere klanttevredenheid. Ook kan een sterk UX design bijdragen aan klantenbinding. Met UX design kun je dus inspelen op zowel korte termijn doelen als lange termijn doelen. Gebruiksgemak vooropEen klant zal met een doel op jouw website of app belanden. Een UX designer stroomlijnt de reis van een klant in jouw online omgeving naar dat doel. Hoe soepeler een klant navigeert, hoe beter. Om dat te bewerkstelligen stemt een UX designer het design af op de gebruikersvraag. Je app of website wordt gebruiksvriendelijker en het gebruiksgemak stijgt. Hoe belangrijk deze moeiteloze online navigatie is, wordt pas duidelijk wanneer een website of app juist niet naar behoren werkt. Pagina’s die niet laden, een onlogische opbouw, links die niet werken, zoeken en niet vinden. Dit wekt irritatie op. De kans is groot dat je op deze manier een klant verliest. Hoe begin je?Een sterke UX strategie met bijpassend design draagt bij aan het succes van jouw onderneming of organisatie. Een digital agency kan je helpen bij de ontwikkeling hiervan. Hier werken UX designers die van het stroomlijnen van de gebruikerservaring hun specialisme hebben gemaakt. Een UX designer zal allereerst in de huid willen kruipen van jouw doelgroep. Gedrag, behoeften en verwachtingen worden onder de loep genomen. Op die manier krijgt een UX designer concreet zicht op jouw klant. Deze kennis wordt vervolgens ingezet om jouw klant precies dat te bieden waar hij of zij naar op zoek is. En wel in zo’n jasje dat het aansluit bij jouw specifieke gebruikers. |